KLIK - KLIK

October 12, 2011

family trip - Mallaca # 1

Assalamualaikum wbt buat semua...

okey, hari nie..aku berbesar hati untuk berkongsi ngan kalian tentang family trip ke Melaka baru2 nie. actually, kami tak merancang pon nak g Melaka. semua nie persetujuan saat2 akhir bersama. oleh kerana anak sedara aku yang 1st tu kena chicken pop, maka...tak dapat la nak berjalan kat zoo seperti yang d rancang kerana bimbang dia akan terkena hujan. sbb mengikut kata mak, kalo kena hujan, ia akan tumbuh balik..dan mungkin akan jadi lebih teruk dari tu. so, plan bertukar. mula2 nye abang aku kata nak g Aquaria KLCC. but, tak jadik sbb mahal. abang aku kata, jom la kita p Cameron Highland. asalnya aku pon setuju nak ke sana. tapi bila d pikirkan balik, Cameron Highland tu dah banyak kali sampai. so, aku suggest pergi ke Melaka je. atlast, semua setuju nak ke sana. apa lagi, aku eksited gila la sbb aku memang dah lama sangat nak ke sana.

bila sampai kat sana, kami memang terpegun sangat dengan bangunan2 yang ada dekat Melaka yang masih mengekalkan ciri2 sejarah nye. mmg sgt mengujakan. nie kn yg 1st time jejak kaki ke Melaka Bandaraya Bersejarah nie. bila sampai d Melaka, kami mencari hotel yang dah d tempah bilik nye. so, berbaloi la. dapat tido satu malam d Melaka nie. bila dah check in..dah tengah hari. so, alang2 nak berjalan2 Bandar Melaka nie. kitorang solat la dulu. di sebabkan musafir nie d beri keistimewaan yang tersendiri dalam menunaikan solat, maka..kami pon menunaikan solat zuhur dan asar sekaligus. nti takdelah nak terkejar2 nak p solat asar lak kan?. lagipon, itukan rukhsah kepada para musafir?. bila dah semua settle solat. kami pon mulalah mencari sesuap nasik untuk bekalan dalam perut untuk menjalankan misi dalam menjelajah ke Bandar Melaka.

1st aktiviti yang kami cuba ialah...menaiki Menara Taming Sari. RM10 per entry / per person. so...hanya 5 orang yang naik tidak termasuk kanak2 aka Hawish. berada dalam Menara Taming Sari selama 7 minit. bila ada dalam tu, mula2 gayat la jugak. tapi tak segayat naik cable car or eye on Malaysia ari tuh. bila dok dalam tu, semua benda kita leh nampak. sbb Menara Taming Sari tu akan naik ke atas, jadi, kita boleh lihat semua yang ada. d samping d bantu oleh penerangan yang d berikan.

after that, kami cuba naik beca d Melaka tu. padahal bukan tak pernah naik dulu. Beca dekat situ kemain cantik ngan hiasan2 tersendiri untuk tarik pelancong cuba menaiki beca sambil menikmati udara segar Bandar Melaka. lepas naik beca, kami ke Muzium Samudera. iaitu muzium yang d jelmakan dalam bentuk sebuah kapal. yang d ubahsuai dari peninggalan para pemimpin dahulu kala yang banyak kaitan dengan sejarah dulu. replika tu sebenarnya 3 kali lebih kecil dari kapal yang sebenar. maknanya, kapal yang d gunakan oleh pemimpin Melaka dahulu jauh lebih besar dari kapal jelmaan yang wujud sebagai Muzium Samudera d Melaka. terdapat banyak pengisian d dalam Muzium Samudera itu. (actually aku pon tak ingat Muzium tu Muzium Samudera or Muzium Kapal, sory if i mistaken)

okey la...dh panjang sangat story nie. mesti korang semua nk tgk foto's yg sempat d snap kan?. so, aku putuskan bahawa..story akan bersambung d entry berikut nye yang akan d terbitkan melalui tajuk Family Trip - Mallaca # 2...sama2 nantikan.


it was happened on 8-9 October 2011....

lets check it out...
bangunan merah yang pertama bila sampai d tengah2 kota raya Melaka Bandaraya Bersejarah.

khalis and his mum or my sis.

mum, grandson and granddaughter and half of my bro-in-law...

also known as Haunted Brigde (jambatan hantu)...its have their own story once upon a time.

in Samudera Gallery...

my bro

me and sis

again

mum and her granddaugther

hawish and his mummy

a kiss for a son..

me...

my bro with his pose...

nisa played with her water ballon..bought at Medan Samudera.

going to somewhere...........

the youngest boy walked with his styled...and bring the water bottle..

my bro and his wife with a nasa replica at Mallaca...and me at the back interframe...




*note : kalo ade kesempatan nak g lagi ke sini.
or kalo honeymoon best jugak uh. ;)

No comments:

trademark pemilik wilayah

"men are like shoes. some make you feel taller, some make you feel so small"

"semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah masa hadapan"

"selagi aku mampu menyayangimu...selagi itulah aku akan menangis keranamu"

"untuk mendapatkan yang terbaik, kita kena lepaskan ape yang kita gengam sekarang"

iklan sana sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nota kaki

nota kaki