KLIK - KLIK

February 16, 2012

segmen malam Jumaat : Adab Bersuci dan Berwudhu'

hai semua. selamat bermalam jumaat.

okey. jom langsung ke topik malam nie. ape yang saya nak kongsi dengan anda semua malam nie ialah tentang Adab Bersuci dan Berwudhu'.

saya sebenarnya takdelah pandai bab2 agama. cume, yang ini saya dapat buku. sumber yang boleh d percayai.

ADAB BERSUCI DAN BERWUHDU'

1. Sebelum seseorang mengambil wudhu', hendaklah membersihkan mulut dan gigi. Ini amat dituntut oleh Islam, sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW. Elok bersugi menggunakan kayu sugi atau lain-lain alat sugi yang boleh membersihkan.

2. Sebelum memulakan mengambil wudhu' iaitu ketika membasuh tangan dan berkumur-kumur, bacalah doa berikut :

Maksud : Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Ya Allah aku minta berlindung dengan Engkau dari gangguan syaitan, dan aku minta berlindung dengan Engkau, Ya Allah, dari mereka datang kepadaku.

3. Semasa membasuh dua tangan, bacalah doa :

atau bermasud : Ya Allah, sesungguhnya aku meminta daripada Engkau kesempurnaan dan keberkatan dan aku minta perlindungan dengan Engkau dari kecelakaan dan kebinasaan.

4. Setelah berkumur bacalah doa :


Maksudnya : " Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab Engkau, banyak berzikir kepada Engkau dan tetapkanlah aku dengan kata-kata yang tetap di dunia dan di akhirat. "

5. Semasa memasukkan air ke hidung, bacalah doa :


6. Semasa mengeluarkan air dari hidung, bacalah doa :


7. Semasa membasuk muka selain daripada niat wudhu' bacalah doa :


8. Semasa membasuh tangan dan siku kanan, bacalah doa :


9. Bagi tangan kiri hendaklah dibaca :


10. Semasa menyapu kepala bacalah doa :


11. Semasa menyapu dua telinga, bacalah doa :


12. Semasa membasuh kaki kanan bacalah doa :


13. Semasa membasuh kaki kiri, bacalah doa :


14. Setelah selesai mengambil wudhu', bacalah doa :


Maksudnya : Ya Allah, jadikanlah aku dari golongan orang-orang yang bertaubat, jadikanlah aku dari golongan orang-orang yang bersih, dan jadikanlah aku dari golongan orang-orang yang soleh.


# semoga sedikit perkongsian dari saya dapat lah sama-sama kita amalkan. dan sedikit amalan yang kita buat, walau sebesar zarah...pasti akan d kira kelak. jadi, tiada salahnya kita amalkan ape yang mampu kita amalkan. dan yang baik d jadikan teladan, yang tak baik kita jadikan sempadan. sebab...kalo neraca timbangan kita d akhirat kelak tidak mencukupi, saya pasti...api neraka yang marak menyala lagi panas akan menjadi tempat kita. Nauzubillah...sedangkan kita semua mahukan Syurga Allah. insya Allah. Amin.........


sumber dari Amalam & Ibadat Seharian terbitan Darul Nu'man.

dan gambar dari google.




* note : saya sedang berusaha mengingati
maksud2 untuk d amalkan ketika
mengambil wudhu'.


1 comment:

SuhaZainul said...

informasi yang bagus.. gud job..
btw sye da follow awak..
jom follow saya http://suhazainul.blogspot.com/

trademark pemilik wilayah

"men are like shoes. some make you feel taller, some make you feel so small"

"semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah masa hadapan"

"selagi aku mampu menyayangimu...selagi itulah aku akan menangis keranamu"

"untuk mendapatkan yang terbaik, kita kena lepaskan ape yang kita gengam sekarang"

iklan sana sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nota kaki

nota kaki