KLIK - KLIK

February 23, 2012

segmen malam Jumaat : what means by DAYUS?


Salam santai Jumaat semua. hope kalian semua sehat2 sahaja. well., seperti yang d janjikan, setiap malam Jumaat, blog akan d update dengan sesuatu maklumat yang berbentuk ilmiah yang lebih tepat ilmu agama untuk menambahkan pengetahuan...hope u all enjoy reading it..


Tajuk : DAYUS

DEFINISI : dari Nabi SAW ----> "Iaitu orang yang tidak mempedulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya)"

>
Lelaki dayus adalah si suami @ bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri & anaknya bertemu.

Ulama mengatakan Dayus : "Seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri & anak-anaknya)"





------------------------------------------------------------------------------------

sebenarnya terlalu banyak untuk melihat DAYUS itu bagaimana. bila kita tahu maksud DAYUS itu, mesti sudah dapat d agakkan senarai2 yang boleh menyebab kan dayus.

tapi, takkan terjadi DAYUS bila :

> kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri @ anaknya secara terbuka & diketahui olehnya.

jadi...jelaslah bila seorang suami atau ayah tidak mengetahui tentang keterbukaan aurat atau ape jua yang boleh menyebabkan berlakunya dayus ini dilakukan oleh isteri dan anaknya, maka..si suami atau si ayah tadi tidak akan d sabit atau tidak akan d katakan sebagai dayus.

tapi...beruntung lah bagi lelaki yang mendapat isteri dan anak-anak yang solehah.

-------------------------------------------------------------------------------------

KESIMPULAN :

Nabi SAW bersabda :

Ertinya : "Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (tiada bantuan daripada dikenakan azab) mereka di ahri kiamat : 1. si penderhaka kepada ibu bapa, 2. si perempuan yang menyerupai lelaki dan 3. si lelaki DAYUS..."


# semoga kita semua tak tergolong dalam semua yang d atas. kerana, azab yang menanti tak tertanggung rasanya. nauzubillah....

wahai wanita semua, marilah kita berusaha dan mencuba untuk menjadi anak dan isteri yang solehah kpd ayah dan kepada suami (kelak)....amin.

dan sama-sama lah kita menuju mencari jannah (syurga) indah yang d janjikan Allah.






*note : bagaimana la aku saat
mengadap MU, Ya Allah?.

No comments:

trademark pemilik wilayah

"men are like shoes. some make you feel taller, some make you feel so small"

"semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah masa hadapan"

"selagi aku mampu menyayangimu...selagi itulah aku akan menangis keranamu"

"untuk mendapatkan yang terbaik, kita kena lepaskan ape yang kita gengam sekarang"

iklan sana sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nota kaki

nota kaki